Алтернативното образование в общността/селището

видове образователни методи; изграждане на училище на село и др.
Потребителски аватар
Дея-Б
Мнения: 9
Регистриран: ср яну 24, 2018 5:54 pm
Местоположение: Германия

Алтернативното образование в общността/селището

Мнение от Дея-Б » пон яну 29, 2018 7:17 am

„Образователната система, която имаме в момента, е най-меко казано повреждаща, вредна, абсолютно неразбираща истинското знание фабрика за пълнене на хората с безполезна „обща култура“, която не струва и пукнат грош. Няма как да знам откъде се е стигнало до това, но не мога да си изкривя душата, че завършващите в момента нямат(а и аз нямах и все още нямам) елементарно ниво, което би трябвало да се придобива само за няколко (3-4-5) години. И това освен с пълната неадекватност на системата е тясно обвързано и с неукото ни общество, което е запокитило знанието и мисленето в тъмното кьоше на забравата. И толкоз. Оттам 15 септември е част от онова, което поврежда младите и пречи да предадем знанието, натрупано досега, пречи и да създадем мислещи и можещи хора.“ Христо Пеев - бивш студент по физика

Това е болест. Когато едно заболяване е тежко, се налага радикално лечение. В случая е необходимо търсенето на алтернативни методи за образование - домашно обучение или изграждането на общностни училища (може би въвеждам съвсем ново понятие... става дума за училището в една общност), с алтернативна програма и начин за преподаване и обучение на децата. Алтернативната философия на образование поставя ученика в центъра на обучението и неговите индивидуални интереси и нужди диктуват учебния процес. В алтернативните училища централна е идеята, че децата сами са отговорни за своето обучение. Ученето се възприема като естествен процес, вследствие на присъщото на всеки човек любопитство. Следователно то произлиза от лична нужда, а не от наложено от средата задължение.
Алтернативни форми на обучение са напр. Валдорфското и Монтесори училища. Там преподаваният материал се усвоява чрез пряка среща с него, чрез изграждането на опит и извеждането на идеи вследствие на директния контакт със заобикалящия свят. Акцентира се върху способността на детето, че то само може да развие потенциала си, ако бъде поставено в подходяща, стимулираща интереса му среда. Знанията не бива да му бъдат налагани, а предлагани индиректно – често чрез игра и чрез дискретните насоки на учителя, съобразени с интересите на ученика. Така детето получава свобода и право на избор върху какво и как да се фокусира, развивайки самочувствието и независимостта си. В България има вече такива училища, основаващи се на тези идеи, независимо от трудностите, с които се сблъскват. Множество сдружения и асоциации се борят за легализацията и популяризирането на алтернативното образование и организират инициативи за откриването на алтернативни училища из цялата страна.

Всички сме от едно тесто замесени и не е нужно да се съревноваваме и да показваме резултати под формата на изпити и оценки. По-важното е да бъде предоставена естествена среда за развитие на индивидуалните качества на децата, наподобяваща семейната, където авторитетът на учителите да се гради на взаимно доверие и разбирателство и със своя пример и насоки ще подпомага разгръщането на потенциала на всяко дете, съобразявайки се с индивидуалните му интереси, умения и нужди.

„Детето трябва да се възприеме с уважение, да се възпитава в любов и да му се даде свобода.“ – Рудолф Щайнер

Иска ми се да споделя с вас, че въпросът за алтернативата на образованието е най-важния за мен и това е моя най-голям препъни-камък, за да предприема по-бързи и решителни мерки към организирането на моя живот на село или в общност. Недоволството и несъгласието ми с образованието, такова, каквото е в момента и желанието ми детето ми да се развива в по-добра посока, където да има нужната свобода за себеизразяване, ме накараха да премина обучението Монтесори педагогика, за да бъда полезна и не само за моето дете.

1. Смятате ли, че вашето дете получава нужното образование и е достатъчно добре подпомогнато в сега съществуващото училище да разгърне максимално собствения си потенциал и какво сте предприели в тази насока?

2. Имате ли познания по такъв вид алтернативни форми на обучение и къде бихте се реализирали - в общност, на село?


Предлагам препратки към някои действащи Валдорфски и Монтесори училища в България:

http://zlatno-zrantse.bg/
http://www.waldorf.bg/
https://www.montessori-bg.org/chou/
https://shkola.bg/chastno-ychilishte-de ... montesori/
http://www.montessoriburgas.com
„Детето трябва да се възприеме с уважение, да се възпитава в любов и да му се даде свобода.“ – Рудолф Щайнер

Потребителски аватар
Радалия
Мнения: 53
Регистриран: съб дек 30, 2017 5:21 pm

Re: Алтернативното образование в общността/селището

Мнение от Радалия » пон яну 29, 2018 6:17 pm

С Диана Димова споделихме много мисли по темата, но за съжаление в групата във Фейсбук. За да се запази информацията, която е полезна за много хора, които мислят и милеят за децата (независимо дали техни лични), позволявам да копирам тук диалога:

Vladimir Dosev Само ще кажа, за кураж на ентусиастите за заселване, че този сериозен проблем е решен вече, поне за началото на заселването им. Има вече хора около Пловдивската група, които могат да уредят децата ви, като частни ученици, което е доста трудно за несведущите.

Диана Димова Благодаря, Владо! А с каква квалификация са частните учители и по каква учебна програма работят, знаеш ли?

Радалия Касърова Няма понятие частни ученици, Владо. Може би имаш предвид индивидуална форма на обучение?

Vladimir Dosev Ми това какво значение има!? Ти си се готвиш в къщи и отиваш да покриеш изпити и това е.

Vladimir Dosev Е, точната терминология не я владея. Мисля, че е ясно за какво говоря!?

Vladimir Dosev Пояснение: Има закон за това, но не се прилага, защото директорите на училища не искат да си слагат таралеж в гащите и отказват, но тези хора са намерили вратички и помагат.

Радалия Касърова Не е закон, а Наредба към закона за предучилищното и училищното образование. Формите на обучение са описани в раздел 2 на тази Наредба: http://zareformata.mon.bg/…/naredba_10_01.09.2016

Диана Димова Така или иначе, дори децата да се явяват на изпити след домашно обучение, това е пак покриване на знания по учебната програма, която е действаща в момента , което лично мен не ме удовлетворява.

Vladimir Dosev Истинските знания децата получават, и отключват даденостите си, само и единствено в първите си седем години, в контакт с родителите си и природата. Препоръчвам ти да прочетеш Владимир Мегре по тези въпроси.

Диана Димова Чела съм го, Влади :) и знам това, за което ми говориш. Моята малка дъщеря е от подрастващото поколение и ако пропусна още една - две години ще е жалко.

Радалия Касърова Напълно съм съгласна с Vladimir Dosev, че родителите дават един вид знания, които са необходими за това едно дете да стане човек. Съвсем друга е целта на образованието. Задължително е да бъде покрито определено ниво от знания, за да стане един човек лекар, примерно. Е, има лекари, които лекуват с алтернативна медицина. Въпрос на избор е кой как ще се лекува. Това е друга тема.
Не съм съгласна с теб, Диана Димова, страхувам се, че крайното мнение те приближава до една група наши съграждани, които също не си пускат децата на училище. И още нещо - никой учител не си е поставил за цел да тормози своите ученици, да предизвика в тях увреждания от емоционално, социално и каквото и да е естество. Много, много учители се стремят и работят по нови методи, с нови средства, с ново мислене. Имайте по-голямо доверие и наистина имате възможност за избор - как да възпитате детето си, да си изберете учител и училище, което ще му даде общото образование, да участвате във вземането на важни решения в управлението на училище (като участвате в Обществения съвет на училището), дори да подпомагате учителя с методите на Монтесори - те са приложими в българското образование, имате избор дори да поемете риска и детето ви да остане без образование.

Vladimir Dosev Радалия Касърова, никакви учители не могат да заместят родителите и природата, при възпитанието. И всичко, което се прави на сила, е не истинско. Така че да живееш в матрицата и да си спираш детето от нещо, е с обратен ефект.

Радалия Касърова Vladimir Dosev , понякога и това се случва. Не напълно учител замества родителя, но поне поема една част от неговата роля. Пример 1: След като напуснах Варна, доведох бившите си ученици от града, на село. Тук те видяха за първи път как се доят крави, малки пиленца, колтучихме и връзвахме домати. Успоредно с това с момичета замесихме хляб и всички сладко похапнахме. Голяма част от тях за първи път опитаха мляко, което не е от кутия или кофичка. Пример 2. Настоящите ми ученици в голямата част са от бедни семейства. Ролята на родителите е да осигурят дрехи и тетрадки. Направих акция (в смисъл писах в сайта си и моите приятели и читатели го прочетоха) и много хора изпратиха дрехи и пособия. Заведох селските деца във Варна. Дълго мога да разказвам за тяхната първа среща с подлез, ескалатор, море, да използват нож и вилица в ресторанта, кой прибор за какво е.

Диана Димова Радалия Касърова , детето ми не е спряно от училище. В момента посещава начално училище в Германия. ... и не смятам, че съм толкова крайна в желанието си детето ми да получи качествено образование. Онова, което е нужно да придобие като знания в семейната среда е ясно и не подлежи на обмисляне. Не ми е все едно каква информация ще се набута в главата на детето ми, защото се чувствам отговорна да му дам най-доброто. Далеч съм от мисълта, че преподаваната информация в университетите и висшите училища е съобразена напълно с истинската такава. Началните и основните училища изобщо няма да ги коментирам. Защо? До тук ще спра, защото навлизам в една друга дълга и щекотлива тема. Приемам, че имаме различни виждания по доста въпроси, свързани с образованието и в това няма нищо лошо. Важното е всяка да даде своя реален принос за общото благо.

Радалия Касърова Диана Димова , моите племенници завършиха началното си образование в Германия. И двамата в момента са в гимназиум. Израснаха в България (единият до 9, малката до 5 годишна), бяха покрай мен. Синът ми завърши висше образование в Англия и работи там. Излишно е да казвам, че и той расна покрай мен. Никой, в никакъв етап от живота на трите деца, не ми е пречил да ги образовам по начин, който намеря за добре. Твърдя, че едното не пречи на другото, дори помага, стига да се намери начинът.

Диана Димова Радалия Касърова точно в това се крие отговора - всеки сам преценява кое е най-добро за детето му и търси начин да го постигне. Мисля, че с това спорът се реши. На моята дъщеря сега също и предстои прием в Gymnasium по препоръка на учителите ѝ, защото е първа по успех, но не мисля, че това е критерий, който ще промени мнението ми. Това, което аз на нейната възраст имах като знания и това, което тя получава сега като знания за тази същата възраст е в пъти по-елементарно. Казвам го с пълна отговорност, защото съм в течение какво учи тя в училище.

Радалия Касърова Диана Димова , о да - запозната съм. В Германия и България има разлика в учебните програми - значително по-улеснени са. Наблюдавам ги.
Безспорно, че като родители имаме право за преценка кое е най-доброто за децата ни. Моето мнение е, че нямаме никакво право да го ограничаваме, но за сметка на това можем да разширяваме до степен, до която то може да приеме.

Диана Димова Радалия Касърова , не става дума за ограничаване, а за внимателна насока, съобразена с индивидуалните качества на детето.

Радалия Касърова Много съжалявам, че този диалог не го водим във форума. Може ли да го сложа и там? Много ценен диалог. Толкова много деца са минали през мен... трудно е да ги преброя. Всяко дете е индивидуалност. Вярвай ми, просто си личи, когато родителят е бил наистина родител. А като родител, знам, че има начин, по който да не позволя системата да повреди детето ми.

Диана Димова Радалия Касърова , да разбира се, няма никакъв проблем този диалог да бъде преместен във форума.

Потребителски аватар
velko
Мнения: 401
Регистриран: пон дек 04, 2017 5:32 am
Местоположение: село Александрово
Контакти:

Re: Алтернативното образование в общността/селището

Мнение от velko » пон яну 29, 2018 7:12 pm

Не мога да рзбера Владо Досев за коя пловдивска група говори непрекъснато!
За Белащица ли, за някакво алтернативно училище около пловдив ли? Къде точно!
--------------------
Общност "Нова Зора" :mrgreen:
*

vladimir
Мнения: 12
Регистриран: пет дек 15, 2017 4:16 pm

Re: Алтернативното образование в общността/селището

Мнение от vladimir » пон яну 29, 2018 8:19 pm

Тебе те нямаше май горе на тавана и си говорихме с тези от Родопите (не си спомням името на селото) дето правят нещо за деца, а жената е професионалист психолог. Се заговорихме за училище и аз ги питах за частен ученик и те ми казаха, че са го решили вече този въпрос и да им се обаждаме ако има нужда.

Потребителски аватар
velko
Мнения: 401
Регистриран: пон дек 04, 2017 5:32 am
Местоположение: село Александрово
Контакти:

Re: Алтернативното образование в общността/селището

Мнение от velko » пон яну 29, 2018 8:54 pm

За протокола
Разбрах от Владо, че има предвид
Теодор и Лора от читалище Бъдеще сега в Гудевица!
--------------------
Общност "Нова Зора" :mrgreen:
*

Потребителски аватар
sarnela
Мнения: 108
Регистриран: ср дек 06, 2017 2:32 pm

Re: Алтернативното образование в общността/селището

Мнение от sarnela » вт яну 30, 2018 11:17 am

Обичам, когато са зададени ясни въпроси. :)
1. Смятате ли, че вашето дете получава нужното образование и е достатъчно добре подпомогнато в сега съществуващото училище да разгърне максимално собствения си потенциал и какво сте предприели в тази насока?

2. Имате ли познания по такъв вид алтернативни форми на обучение и къде бихте се реализирали - в общност, на село?
1. Не, не смятам. Мисля, че материята, с която занимават децата, е 1. лошо ориентирана откъм възраст и лични възможности на отделните деца и 2. поднесена е по отблъскващ начин. Има учители, които опитват и успяват частично да компенсират второто - лошото поднасяне, например нашата класна по математика в 9-и клас, която за съжаление напусна миналата седмица училището заради „феодалното упавление на директорката“. Децата я изпратиха със сълзи и подаръци.
Мисля, че Радалия е права, че има немалко учители, които влагат себе си в компенсиране на недостатъците на системата. Но, според мен, това е като борбата с плевелите чрез подрязване. Необходими са драстични, но и естествени в същото време мерки, за да бъдат възприети с отворени обятия от максимален начален брой родители и деца.

2. Нямам познания, но с удоволствие бих изкарала кратък (ама наистина кратък) курс с основни насоки.

Потребителски аватар
Ангел
Мнения: 33
Регистриран: чет яну 18, 2018 12:57 pm
Местоположение: София

Re: Алтернативното образование в общността/селището

Мнение от Ангел » чет фев 01, 2018 9:41 am

1. Смятате ли, че вашето дете получава нужното образование и е достатъчно добре подпомогнато в сега съществуващото училище да разгърне максимално собствения си потенциал и какво сте предприели в тази насока?

2. Имате ли познания по такъв вид алтернативни форми на обучение и къде бихте се реализирали - в общност, на село?
1. Да. Училището е специализирано за изкуства и е средище. Предоставя добра материална база и не натоварва децата с излишни дейности, без допълнителна стойност за образователното им формиране, доколкото то е институционализирано. Голямата ми дъщеря пее, свири, танцува. Доста се занимаваме с нея, като я водим на допълнителни консултации по нейно желание. Провокираме я да е свободна и да показва мислите и чувствата си. Детето има сериозни варианти за бъдеще в музиката, особено се вглежда в българското народно творчество. Училището е пример за неуспял либерален експеримент - започва като Средно общообразователно училище с профилиране по интереси. "Иновационният модел на училището включва за първи път в страната Педагогическа, Психологическа и Информационна служби и електронна обработка на училищната документация. Възпитателната дейност е поверена на педагог-съветници..."По - късно крилцата на новаторите са подрязани с решение на МОН. Остава възможността преподавателите да "...реализират утвърдени от МОН авторски учебни програми и планове". Например преподавателката по пиано извежда децата с портативно пиано и имитират звуците на птиците навън като илюстрация за тон и тоналност и т.н. Накрая детето, получило това сравнително индивидуално отношение, може да продължи в Националното музикално училище и в Държавната консерватория.

2. Да. Жена ми и балдъза ми се сертифицират по Монтесори, балдъза ми беше от екипа, който пътува до Израел, за да получи ноу хау за демократичното училище в София. Освен това добра моя приятелка произвежда Валдорфски кукли. Мисля си, че алтернативите се величаят с комерсиална цел, като същността им е нещо първично заложено, което е добре да се схване и изключително правилно да се въведе в семейството. Мисля, че в ситуацията, в която се намираме, изхабяваме реални идеи в доказване на програмирано инакомислие. За мен идеята е не как да си позволя 5 хил.лв за сертификати или 500 лв. за кукла или дървен пъзел, докато ходя със стари дънки, скъсани кецове и работя на Дондуков. Идеята е как да вземем положителното от съществуващата система и да я променим. Поне за нас. Това, според мен, предполага човешки субстрат за идеята за заселване и оживяване на българските села, а не просто на отделна алтернативно настроена единица от съмишленици. Аз натоварвам идеята с очаквания за по-сериозен отзвук и реализация.

Отговори